انواع شیرآلات صنعتی:

۱: شیر دروازه ای (gate valve)

 

در شیر دروازه ای از شیرهای خطی (Linear) که برای قطع و وصل جریان سیال استفاده می شود، شیر دروازه ای با توجه به مکانیزم طراحی و ساخت ساده و همچنین عملکرد آسان در باز و بسته شدن شیر بیشترین مصرف را در شیرهای خطی قطع و وصل را دارد.

 

۲: شیر توپی   (ball valve)

شیر توپی یا بال ولو پر مصرف ترین شیر در مصارف صنعتی و کشاورزی می باشد، شیر توپی با چرخش 90 درجه ای بال یا همان توپی جریان سیال را قطع و وصل می کند. از شیر توپی نیز می توان برای کنترل سیال هم استفاده کرد.

 ۳: شیر کروی (globe valve)

برای قطع و وصل و کنترل جریان استفاده می شود. مجرابند این شیر مخروطی استوانه ای کوتاه هست که قسمت پایین آن دارای زاویه نشیمنگاه می باشد که با نشستن روی ست آب بندی را به طور کامل انجام می دهد

 

۴: شیر یک طرفه(check valve)

گونه‌ای از شیرهای صنعتی است که در آن سیال گاز یا مایع تنها می‌تواند در یک جهت حرکت کند و در صورت برگشت سیال، مسیر حرکت مسدود می‌شود.

 ۵: شیر پروانه ای(butterfly valve)

شیر پروانه ای بدلیل عملکرد آسان و قیمت ارزان از پر مصرف ترین ولوهای صنعتی و کشاورزی و غیره می باشد این شیر با انتقال نیرو از عملگر (اهرم، گیربکس) به شافت و دیسک با چرخش 90 درجه ای دیسک جریان سیال را قطع و یا وصل می کند.

 

 ۶: شیر سوزنی (needle valve)

 در مدل شیر سوزنی 90 و شیر سوزنی 180 درجه تولید می شوند، طراحی شیر سوزنی 90 درجه به گونه ای می باشد که سیال با چرخش 90 درجه ای از بین مجرابند و سیت خروج می کنند و در شیر سوزنی 180 درجه سیال از لحظه ورود تا خروج با 180 درجه چرخش عبور می کنند

 

 ۷: شیر اطمینان(safety valve  and relief valve)

گونه‌ای از شیرهای صنعتی است که جهت تنظیم ، کاهش و ثابت نگه داشتن فشار خروجی شیر در خطوط انتقال ، شبکه و توزیع آبهای آشامیدنی و خام و دیگر صنایع حتی در صورت ایجاد نوسان در فشار ورودی مورد استفاده قرار می گیرند . شیر های فشار شکن در دو نوع مکانیکی و پایلوتدار مورد استفاده می گیرند .

 ۸: شیر دیافراگمی(diaphragm valve)

شیر دیافراگمی که به آن دیافراگم ولو نیز گفته می شود و به دو نوع با برآمدگی داخلی و بدون برآمدگی داخلی دسته بندی می شود.

۹: پینچ ولو(pinch valve)

 پینچ ولوها نوع ایده آلی از تجهیزات کنترلی به منظور قطع و وصل و تنظیم جریان دوغاب های ساینده و خورنده ، پودرها و ذرات گرانول به حساب می آیند . این پینچ ولوها از سه بخش اصلی بدنه ، غلاف و سیستم تحریک تشکیل می شوند و از این اجزا فقط غلاف با سیال در جریان در تماس است.

۱۰:پلاگ ولو(plug valve)

 پلاگ ولو یک شیر صنعتی است که، در داخل آن پلاگ یا توپی است که در داخل یک مخروط یا سیلندر می چرخد و جریان سیال را کنترل می کند.در این سری شیرها سیال از یک یا چند مسیر افقی عبور می کند. و معمولا برای عبور سیال مایع و گاز قابل استفاده است و برای سیالات جامد قابل استفاده نیست.

شرکت دماوند صنعت خاورمیانه

آدرس  : تهران، مجیدیه، خیابان محمودی، مجتمع عقیق، واحد 513

تلفن : 02128421498

ایمیل : info@damavandsk.com

درخواست مشاورهدرخواست مشاوره